تجهیزات مورد نیاز جوشکاری آرگون با اینورتر معمولی
نوشته شده توسط : ادمین جهان صنعت گستر

جوشکاری آرگون یکی از جدیدترین روش‌های جوشکاری در دنیا به حساب می‌آید که با نام دستگاه جوش تیگ نیز شناخته می‌شود و به دلیل استفاده از گاز آرگون در این نوع جوشکاری، به این نام شناخته می‌شود در این روش با استفاده از گرمای زیاد ناشی از قوس الکتریکی، می‌توان سطوح فلزی مختلف را به یکدیگر متصل کرد. استفاده از انواع مختلف گاز‌های آرگون مانند هلیوم در این روش جوشکاری بسیار رایج است زیرا باعث افزایش سرعت جوشکاری شده و باعث خروج بهتر گاز‌ها از محدوده جوش می‌شود.
علاوه بر این گاز آرگون مانع از ورود اکسیژن به محل جوش می‌شود و به همین منظور از اکسید شدن محل جوشکاری جلوگیری می‌کند؛ به طور معمول آرگون از فلزات در حال ذوب محافظت می‌کند و از واکنش آن‌ها با هوای اطراف خود و گاز‌هایی مانند نیتروژن، هیدروژن و اکسیژن که ممکن است برای فلزات پیامد‌های نامطلوب داشته باشد جلوگیری می‌کند. گاز آرگون این امکان را ایجاد می‌کند تا عمل جوشکاری به صورت مفید و با ظاهر مناسب انجام شود؛ در حال حاضر دستگاه جوش آرگون یکی از باکیفیت‌ترین روش‌های جوشکاری به حساب می‌آید که برای آلیاژ‌های مختلف استفاده می‌شود. امروزه در بیشتر کشور‌های دنیا مخصوصاً ایران می‌توان با استفاده از دستگاه جوش آرگون انواع فلزات را در ضخامت و کیفیت‌های مختلف جوش داد.
در حال حاضر مهمترین و اصلی‌ترین کاربرد‌های جوش ارگون را می‌توانیم در صنایع خودروسازی، صنایع نظامی، صنایع پتروشیمی، جوشکاری انواع فلزات مانند نیکل، مس برنج و نقره و جوشکاری لوله‌ها و مخازن نام ببریم. جوش ارگون دارای انواع مختلفی است که شامل دستگاه جوشکاری معمولی آی سی AC، دستگاه جوش تیگ آی سی AC و دستگاه جوشکاری آی سی و دی سی AC/DC است.
تجهیزات مورد نیاز جوشکاری آرگون با اینورتر معمولی
همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد مطلوب‌ترین دستگاه جوشکاری؛ دستگاه جوش ارگون یا اینورتر است که ضمنا گاهی به دستگاه جوش تیگ هم شناخته می‌شود. ضمنا اینورترها به دلیل ارائه کیفیت مطلوب جوش و سهولت کار از متداول‌ترین دستگاه‌های جوشکاری محسوب می‌شوند. بایستی به این نکته مهم توجه کرد که دستگاه‌های جوش آرگون با استفاده از یکسری لوازم جانبی قادر هستند که بهترین عملکرد خود را در این خصوص ارائه دهند. در ادامه مقاله پیش‌رو به تعدادی از این لوازم و تجهیزات جانبی اشارات مختصری می‌کنیم. به عنوان نمونه برای نگهداری گاز آرگون مورد نیاز برای سوخت در حین فرآیند جوش؛ از سیلندرهای مخصوص نگهداری استفاده می‌شود. این سیلندر در کنار اینورتر قرار گرفته است و از آن نگهداری و محافظت می‌کند.

از دیگر تجهیزات جانبی می‌توان به رگلاتورها اشاره کرد که در واقع نقش کاهنده میزان فشار گاز آرگون در سیلندر بر عهده آن‌ها است. مولدهای الکتریکی با نام دیگر منابع تغذیه از دیگر تجهیزات مورد استفاده در دستگاه جوش آرگون هستند؛ که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. از دیگر تجهیزات جانبی قابل استفاده در اینورترها یا دستگاه‌های جوش تیگ می‌توان به شیلنگ‌ها، بست‌ها، الکترودهای مخصوص جوشکاری، انبر اتصال، سیم‌های جوش و غیره اشاره کرد.





:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: